Παρασκευή, 8 Οκτωβρίου 2010

Σε περιόδους κρίσης, η τέχνη ανθίζει...

Από τους περασμένους αιώνες η τέχνη και η μόδα ήταν αλληλένδετες. Η φιλοτέχνηση ενδυμάτων είτε η προώθηση κολεξιόν ήταν πάντα καλές αφορμές  για μια συνεργασία καλλιτεχνών με τους σχεδιαστές, από τους περασμένους μάλιστα αιώνες. Αλλά και η μόδα με τη σειρά της αποτέλεσε πηγή έμπνευση για πολλούς καλλιτέχνες, όπως ζωγράφους, γλύπτες, συγγραφείς και μουσικούς. Κι αν ξεκίνησε από έναν απλό αλληλοθαυμασμό η σχέση τέχνης και μόδας, στη σημερινή εποχή υφίσταται η απόλυτη σύμπραξη των δύο αυτών ιδιοτήτων, βλέποντας συνεχώς μεγάλους οίκους μόδας να συνεργάζονται με καλλιτέχνες, έχοντας δημιουργήσει τεράστιες ''βιομηχανίες''. Μην σας φανεί παράξενο αν ακούσετε ότι η μόδα είναι τέχνη και στοιχείο του πολιτισμού, καθώς πολλές δημιουργίες και ιδιαίτερα της haute couture είναι αμιγώς έργα τέχνης. Πολλές χώρες εξάλλου, όπως η Ιταλία και η Γαλλία θεωρούνται ως χώρες που έχουν τη μόδα (και την παραγωγή αυτοκινήτων) ως ''βαριά βιομηχανία'' και σημαντικό παράγοντα οικονομικής τους ανάπτυξης. Τί γίνεται όμως τώρα που σε παγκόσμιο επίπεδο η κρίση έχει χτυπήσει για τα καλά της πόρτες όλων; Όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, είναι γενικό φαινόμενο της ιστορίας πως όταν μία χώρα ή και ολόκληρη η ανθρωπότητα περνάει περιόδους κρίσης, η τέχνη ανθίζει. Και αυτό δεν γίνεται οφελιμιστικά, ότι δηλαδή οι καλλιτέχνες απλώς εμπνέονται από τα γεγονότα και έχουν καινούρια δεξαμενή έμπνευσης, γιατί τότε θα μιλάγαμε για κάτι σχεδόν τιποτένιο. Η τέχνη ταυτίζεται με την ιστορική και πολιτιστική παράδοση σε όλο το πέρασμα των αιώνων, ούτως ώστε να αποτυπωθεί η ψυχική, ιδεολογική και πνευματική κατάσταση της ανθρωπότητας εν καιρώ κρίσης. Παράλληλα η τέχνη αποτελεί ένα αποκούμπι για τον άνθρωπο, όχι μόνο για να τον κάνει να αφαιρεθεί ίσως από τα τρέχοντα προβλήματα αλλά και να τον βοηθήσει να συλλογιστεί, να το δώσει μια άλλη προοπτική θέασης των πραγμάτων. Στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, εν καιρώ κρίσης τα πολιτιστικά σημεία (μουσεία, θέατρα κ.α) είναι περισσότερο από γεμάτα! Τρανό παράδειγμα είναι η περίπτωση της Αργεντινής, όταν το 60% των κατοίκων της ήταν επίσημα πλέον φτωχοί, αλλά τα θέατρα ήταν θεαματικά γεμάτα. Ομοίως και μεγάλοι οίκοι της μόδας, όπως ο Louis Vuitton, όπως φαίνεται έχει βγει όχι μόνο νικητής από την τρέχουσα κρίση αλλά κερδισμένος! Ποια θα είναι η συνέχεια σε αυτήν την κρίση, κανείς δεν μπορεί να ξέρει.  Αλλά ό,τι κι αν γίνει..we will always have art (and fashion!)

By: Sandy Antonakaki

1 σχόλιο:

  1. exairetiko arthro sandy mou!! well said!! makari na strafoume stin texni, mporei na ftwxynoume stin tsepi alla tha emploutistoume sto myalo ;))

    kiss kiss*

    ΑπάντησηΔιαγραφή